Nilai-Nilai
Universal Asia
Tamadun-tamadun Timur
mempunyai keserasian antara satu dengan lain sehingga memudahkan interaksi. Ini
disebabkan adanya “nilai-nilai sepunya” antara mereka. Prof. Syed Naquib
al-Attas (1972) mengungkapkannya sebagai nilai kesejajaran. Sejak awal tahun
1970 an lagi beliau telah menyeru ke arah sikap terbuka dalam menilai interaksi
antara tamadun di Asia khususnya di Malaysia dan menekankan hakikat kepentingan
pandangan hidup atau world view yang berteraskan nilai agama dan akhlak dalam
sesebuah tamadun. Perspektif tentang adanya nilai-nilai universal yang sejajar
dalam tamadun di Asia yang telah disuarakan oleh beliau (1972:70) dalam bukunya
Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu berbunyi;
“…Keadaan bertumpunya
agama-agama agung di dunia ini di Malaysia janganlah hendaknya kita anggap
sebagai satu kelemahan besar, satu bibit perceraian masyarakat kita; kita harus
mengangapnya sebagai satu keistimewaan dan kebesaran kita di dunia; kita harus
tahu bahawa dalam pandangan hidup agama-agama ini semua lebih banyak terdapat
titik pertemuan daripada yang terdapat dalam ideologi-ideologi politik, bahawa
dalam keluhuran falsafah-falsafah agama-agama Islam, Kristian, Hindu, Buddha,
dan ajaran Lao Tzu dan Kung Fu Tze ada terdapat kesejajaran fahaman dalam
bidang-bidang penting yang tentu akan dapat membantu ke arah memupuk faham
keperibadian Malaysia”
Nilai-Nilai
Universal Tamadun Asia
berdasarkan prinsip-prinsip seperti berikut;
• Berlandaskan idea
keagamaan
• Menekankan aspek
kemanusiaan dan institusi kekeluargaan
• Menekankan tatacara dan
etika dalam kehidupan
• Mementingkan
kebijaksanaan dalam kepemimpinan
• Menghargai alam sekitar
• Mementingkan ilmu dan
orang berilmu
Dalam Tamadun Asia lain
seperti China terdapat konsep Dao (jalan). Begitu juga pemikiran tentang Li
(Tatasusila). Menerusi konsep ini, Konfusius menekankan peraturan akhlak dan
peraturan kehidupan berasaskan 3 perkara berikut:
i. Peraturan perhubungan
manusia dengan Tuhan.
ii. Peraturan perhubungan
manusia dengan manusia.
iii. Peraturan
perhubungan politik
Selain itu, Konfusius
juga menekankan konsep zhong yong iaitu kesederhanaan. Segala perlakuan manusia
perlulah sederhana dan tidak setuju kekerasan sebagai jalan penyelesaian.
Dalam Hinduisme pula ia
berpaksikan idea dharma (tanggungjawab) dan karma iaitu doktrin perbuatan; baik
akan mendapat balasan yang baik. Demikian juga sebaliknya, buruk dibalas buruk.
Masyarakat perlu mematuhi etika yang ditetapkan agar kehidupan barunya lebih
baik dan mendapat matlamat dalam mencapai mokhsa.
Mementingkan kebijaksanaan kepemimpinan
”Pemimpin adalah khalifah
di muka bumi” sinonim dengan kepemimpinan dalam Islam. Politik Islam
menggariskan sistem dan corak pemerintahan Islam seperti asas dalam berpolitik
adalah tauhid, risalah dan khilafah. Selain itu, prinsip politik Islam adalah
keadilan, persamaan, syura dan akauntabiliti. Sumber dalam politik Islam ialah
kitabu’Llah dan sunnah rasul-Nya, di samping ijtihad dan ijmak ulama.
Dalam Tamadun China,
Konfucius menekankan ajaran moral kepada manusia, antaranya membantu pemerintah
yang baik dan sifat baik merupakan satu harta yang paling penting untuk
dimiliki oleh setiap pegawai. Dalam hal ini, Raja-raja Chou mengaitkan diri
mereka dengan konsep ”anak syurga” dan ”mandat dari syurga”. Ini merujuk kepada
maksud raja adalah wakil Tuhan di bumi. Justeru itu mereka perlu memerintah
dengan adil dan jika gagal, mandat akan ditarik semula. Selain itu, ajaran
Konfusius juga menekankan pemerintahan yang berdasarkan zheng ming, iaitu nama
yang betul untuk menjelaskan di antara perkara yang benar dan salah. Ia
bermaksud, peranan dan tanggungjawab adalah mengikut nama yang disandang.
Tujuannya adalah untuk membezakan antara perkara yang betul dan salah.
Pemerintah juga perlu memperbaiki diri sendiri atau zheng ji.
Dalam ajaran Hindu dan
Buddha pula, konsep dharma dijadikan panduan tingkah laku yang wajar dari raja
kepada rakyat. Dharma menekankan nilai-nilai moral seperti mengawal nafsu dan
mengamalkan toleransi.
Mementingkan ilmu dan orang berilmu
Konsep ulama dalam Islam
berkait rapat dengan ilmu dan orang yang berilmu. Seorang invidu di dalam
masyarakat Islam hanya diterima sebagai ulama jika persiapan ilmunya sempurna
dan tercermin pada kewibawaan personaliti diri dalam segala aspek. Selaras
dengan ini, Allah SWT berfirman yang bermaksud:
”Sesungguhnya yang takut
kepada Alllah di antara hamba-hamba-Nya hanyalah ulama.”
(al-Fatir: 28)
”Ya Tuhanku, tambahkanlah
ilmuku”
(Taha: 114)
”Katakanlah wahai
Muhammad, adakah sama orang yang mengetahui dan orang yang tidak mengetahui.
Bahawasanya yang mengingati ialah orang-orang yang menggunakan fikirannya (ulul
al-bab).”
(al-Zumar: 9)
Ulama memainkan peranan
besar dalam Islam. Antaranya sebagai pembimbing umat, penyelesai masalah, pakar
rujuk dan model atau contoh tauladan dalam masyarakat Islam. Justeru itu,
Rasulullah SAW menegaskan dalam hadithnya yang bermaksud:
”Ulama merupakan pewaris
para nabi.”
No comments:
Post a Comment