Di antara persamaan dan perbezaan antara tamadun adalah merangkumi aspek-aspek berikut:
Teologi/ketuhanan dan kerohanian
Semua tamadun menekankan
konsep ketuhanan dan mempunyai dokrin serta amalan-amalan tertentu sama ada
berbentuk spiritual mahupun ritual. Begitu juga dari sudut kepercayaan lain
seperti kehidupan selepas mati, kepercayaan terhadap pembalasan perbuatan manusia
di dunia dan lain-lain yang bersangkutan dengan perbuatan manusia. Perbezaan
yang ketara berpunca daripada manifestasi ketuhanan yang ada pada setiap agama.
Konsep ketuhanan dalam
tamadun Islam adalah tauhid. Konsep tauhid dalam Islam berbeza dengan manoteisme
dalam agama Kristian dan Hindu. Tauhid menekankan kepercayaan kepada Tuhan yang
Maha Esa. Syirik adalah lawan kepada kepercayaan Tauhid dan ditolak oleh Islam.
Dalam tamadun Islam, hak kebebasan beragama adalah terpelihara seperti tercatat
dalam Perlembagaan Madinah. Perkhabaran ini disampaikan terus dari Allah SWT
melalui firman-Nya yang bermaksud:
“Katakanlah: Dialah Allah
Yang Esa. Allah tempat bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak beranak
dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada satupun yang setanding dengan-Nya.”
(al-Ikhlas: 1-3)
Pada peringkat awal,
agama Kristian merupakan agama samawi yang mempercayai Tuhan yang Esa (tauhid).
Namun ia telah dipengaruhi oleh unsur-unsur khurafat dan pemujaan kepada Isa
al-Masih apabila Paul menganut Kristian pada tahun 38 M. Sebelum menerima agama
Kristian, beliau merupakan penentang kuat agama dan penganut Kristian
(An-Nadawy, 1984:32). Ini merupakan titik peralihan dalam pengajaran agama
Kristian (Ahmad Shalaby, 1978: 67) Hal ini dirakamkan dalam Bible atau
al-Kitab1, bab kisah para rasul 9: 19b-20:
”Ketika itu juga ia
memberitakan Jesus di rumah-rumah ibadat, dan mengatakan bahawa Jesus adalah
anak Allah.”
Sehubungan itu, muncul
fahaman baru dalam ajaran Kristian. Kepercayaan monoteisme dalam agama Kristian
telah diubahsuai berasaskan kepada Trinity atau Tri-Tunggal yang terdiri
daripada tiga oknum iaitu Tuhan anak, Tuhan bapa dan Roh al-Kudus (Ahmad
Shalaby, 1978: 82-83) yang bersatu menjadi satu. Inilah yang dikatakan ”Tiga
dalam satu dan satu dalam tiga.”
Demikian juga teologi
agama Hindu. Moniteisme dalam agama Hindu berasaskan kepada Trimurti iaitu
menempatkan tiga dewa yang menjadi sembahan mereka, (A. Rahman Abdullah,
1989:25) iaitu:
1. Brahma - Dewa pencipta
sebagai sumber kepada semua kewujudan.
2. Vishnu - Dewa
pemelihara.
3. Siva - Dewa pemusnah
Pada asasnya, penganut
Hindu mempercayai kewujudan satu Tuhan yang agung iaitu Brahma (M. Arif Kasmo,
1999). Namun penyembahan terhadap Tuhan Yang Satu tidak dapat dipertahankan
kerana agama Hindu membolehkan Tuhan digambarkan dalam pelbagai bentuk dan
penjelmaan dewa sehingga melahirkan pelbagai bentuk patung sembahan. Malah ada
yang berpendapat konsep ketuhanan dalam agama Hindu adalah bersifat Politeisme.
Konsep hidup selepas mati
dalam Islam merupakan sebahagian daripada kepercayaan terhadap hari akhirat.
Manusia akan diadili dan diperlihatkan segala amal semasa di dunia. Allah
berfirman yang bermaksud:
”Barang siapa yang
mengerjakan kebaikan sebesar zarrah pun nescaya dia akan melihat (balasan)nya.
Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrah pun nescaya dia akan
melihat (balasan)nya pula.”
(al-Zalzalah: 7-8)
Pada masa ini segala
perbuatan manusia yang baik akan dibalas baik seperti menikmati kehidupan
syurga. Manakala yang durhaka kepada Allah SWT akan dibalas dengan keburukan
seperti kesengsaraan hidup di neraka. Allah berfirman yang bermaksud:
Peringkat pertama ajaran
Buddha berpusat kepada ajaran untuk melenyapkan karma, memutuskan lingkaran
Samsara dan seterusnya mencapai Nirwana. Cara untuk mencapai pembebasan mutlak
dari lingkaran Samsara terdapat pada doktrin Aryasatyani yang disebut sebagai
Empat Kebenaran Utama (A. Rahman Abdullah: 23), iaitu:
* Hidup adalah
penderitaan.
* Penderitaan disebabkan
keinginan memenuhi keperluan dunia.
* Penderitaan dapat
dihapuskan dengan menindas hasrat atau kehendak.
* Cara menyingkirkan
hasrat adalah melalui Astamarga atau Jalan Lapan Lapis.
Dalam aspek perbuatan
manusia yang mengaitkan dosa dan pahala, Islam meletakkan konsep taubat kepada
Allah SWT sebagai jalan pengampunan terhadap dosa-dosa yang telah dilakukan
dengan syarat-syarat tertentu. Manakala dalam agama Kristian pengampunan boleh
didapati dengan jalan membuat pengakuan dihadapan seorang padri di gereja.
Dalam konteks Malaysia,
hak-hak kebebasan beragama telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan
Malaysia, Perkara 11 (1) yang menyebutkan seperti berikut:
”Tiap-tiap orang adalah
berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan tertakluk kepada Fasal (4) untuk
mengembangkan agamanya.”
Sehubungan itu, untuk
mewujudkan suasana bersatu padu walaupun rakyatnya terdiri dari pelbagai kaum
dan kepercayaan, Malaysia wajar menetapkan Rukun Negara 1 (Kepercayaan kepada
Tuhan) kerana kewujudan Tuhan diakui oleh semua agama.
Undang-undang atau
peraturan hidup bermasyarakat
Undang-undang merujuk
kepada peraturan-peraturan hidup yang wujud dalam masyarakat, sama ada secara
lisan mahupun secara bertulis. Undang-undang ini dihormati dan dipatuhi oleh
setiap ahli dalam masyarakat. Semua tamadun mempunyai undang-undang dan
peraturan dan perbezaannya hanyalah dari segi sumber, penguatkuasaan dan
beberapa persoalan pokok lain.
Tamadun Islam mempunyai
sumber asas yang hakiki iaitu bersumberkan wahyu dalam bentuk al Quran dan al
Sunnah. Sifatnya yang kekal, memiliki kekuatan dan ketahanan dalam menempuh
tentangan zaman. Di samping sumber ijtihad para cendikiawan muslim, terdapat
sumber lain yang diperakui daripada tamadun terdahulu yang menepati sifat
keterbukaan tamadun Islam.
Dalam konteks hidup
bermasyarakat, Islam menggalakkan hidup saling kenal mengenal antara satu sama
lain seperti yang termaktub dalam pengertian surah al-Hujurat: 13 yang
bermaksud :
” Wahai umat manusia!
Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami
telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu
berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya
semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara
kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya).”
Malah diskriminasi adalah
merupakan satu jenayah. Di bawah konsep hidup bersama dan saling mengenali ini
lahir dasar-dasar lain seperti kebebasan beragama, hak keselamatan, keadilan
dan perundangan yang semuanya dijamin oleh pemerintah. Inilah yang diamalkan
oleh negara Islam Madinah yang diasaskan oleh Rasulullah SAW dan prinsip ini
kekal hingga ke hari kiamat (Idris Zakari, 2003: 29-46).
Dalam konteks Malaysia,
penggunaan undang-undang syara’ terletak dalam bidang kuasa negeri-negeri yang
meletakkan raja sebagai ketua agama seperti yang termaktub dalam Perkara 3 (2)
Perlembagaan Persekutuan. Bagi negeri-negeri yang tidak beraja dan
wilayah-wilayah persekutuan kuasa agama terletak di bawah bidang kuasa Yang Di
Pertuan Agong sebagai ketua agama. Ia selaras dengan peruntukan Perlembagaan
Persekutuan, Perkara 3 (3) dan Undang-Undang Anak Negeri yang masih diamalkan
dikalangan masyarakat bumiputera Sabah dan Sarawak. Dalam kehidupan seharian
masyarakat Malaysia, walaupun berbilang kaum dan keturunan serta kepercayaan,
sikap berbaik-baik dan saling menghormati antara satu sama lain menjadi kunci
perpaduan bagi meneruskan tamadun bangsa. Amalan berbudi bahasa dan saling
menghormati kini dijadikan slogan Negara, “Berbudi bahasa amalan hidup kita”.
Anjuran amalan hidup begini tiada tentangan daripada pelbagai kaum di Malaysia
Etika
Etika merupakan perilaku
atau tingkah laku yang baik, disanjung dan diambil berat oleh setiap tamadun
Asia. Perbezaan dari sudut sumber dan pandangan sarwa jagat setiap tamadun
boleh dilihat pada aspek-aspek berikut:
i. Aspek politik dan Pemerintahan
Kebanyakan tamadun
tradisional di dunia menekankan aspek moral dan akhlak sebagai asas politik dan
kerajaan. Islam meletakkan politik dan kepimpinan sebagai suatu perkara penting
dalam cara hidup Islam atau ad-Din. al-Qur’an dan al-Sunnah merupakan rujukan
dalam pemerintahan dan kepimpinan. Prinsip utama yang diberikan penekanan oleh
Rasulullah SAW ialah prinsip syura, ‘adalah, musawah dan hurriyah. Oleh itu,
pemimpin dilantik dari kalangan individu yang layak dan mampu melaksanakan
keadilan dan menunaikan amanah kepimpinan. Amanah ini merupakan tunggak kepada
kesejahteraan masyarakat. Sistem syura yang diamalkan membawa keadilan sejagat.
Konsep mesyuarat atau syura ini telah diteruskan oleh para khalifah selepas
kewafatan Nabi SAW.
yang tercatat pada
Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan. Ia kemudiannya diikat kukuh dengan
kontrak sosial yang dipersetujui oleh semua kaum yang ada di Malaysia.
Dalam Tamadun Cina,
ajaran Konfusius telah memberi garis panduan hubungan antara pemerintah dengan
rakyat. Pemerintah mesti berperanan sebagai bapa kepada rakyatnya. Maknanya,
seorang raja mesti memiliki moral yang tinggi kerana berfungsi sebagai
pelindung kepada rakyat. Jika sebaliknya yang berlaku, mandat ini akan ditarik
balik oleh Tien (Tuhan), namun rakyat tidak dianjurkan supaya menentang raja.
Seorang pengikut Konfusius menyifatkan raja umpama kapal manakala rakyat umpama
air (Azhar Mad Aros.: 70). Di sini wujud konsep bantu-membantu antara satu sama
lain dan raja mesti bersikap adil terhadap rakyat.
Tamadun Barat mengamalkan
sistem demokrasi dalam pemerintahan selepas berada dalam pemerintahan bersifat
otokrasi atau sistem beraja yang bersifat monarki yang berlanjutan. Ia diambil
dari sistem demokrasi Yunani yang berkonsepkan pemimpin dilantik oleh orang
ramai, dikalangan orang ramai dan untuk orang ramai (Ahmad Rashidi Hasan, 2005:
44). Ini adalah kesan dari gerakan Renaissance (1350-1600M) yang wujud dalam
tamadun Barat.
ii. Aspek pendidikan
Pendidikan merupakan
aspek terpenting dalam setiap tamadun. Ia bertujuan membentuk peribadi
seseorang individu dan menghapus kejahilan yang boleh menghalang peningkatan
minda dan intelektual masyarakat. Menyebar dan mencari ilmu pengetahuan
merupakan tugas manusia yang dipandang mulia oleh setiap tamadun.
No comments:
Post a Comment